BMW iX Flow s technologií E Ink – Umí měnit barvu. Co bude mít v techničáku?

3
129

Digitalizace přináší celostní uživatelský zážitek, který se v interiéru současných vozů BMW vyznačuje individualitou a vyšší mírou emocí. Režimy My Modes umožňují řidiči přizpůsobit atmosféru v interiéru jeho aktuální náladě a zážitku z jízdy, který požaduje. V podobě vozu BMW iX Flow s technologií E Ink, představenou na výstavě CES 2022, nabízí výrobce prémiových automobilů z Mnichova pohled na technologii budoucnosti, která využívá digitalizaci k tomu, aby přizpůsobila exteriér vozu různým situacím a individuálním přáním. Povrch modelu BMW iX Flow s technologií E Ink může měnit svůj odstín podle požadavků řidiče.

Plynulé změny barvy umožňuje speciálně vyvinutá karoserie, která je přesně přizpůsobena konturám plně elektrického vozidla z kategorie Sports Activity Vehicle od automobilky BMW. Po nabuzení elektrickými signály přináší elektroforetická technologie na povrch různé barevné pigmenty, což způsobuje, že povrch karoserie získá požadované zabarvení. Adrian van Hooydonk, vedoucí oddělení BMW Group Design: „Vůz BMW iX Flow je pokročilý výzkumný a designový projekt a skvělý příklad pokrokového myšlení, kterým je značka BMW známá.”

Inovativní technologie E Ink otevírá zcela nové způsoby změny vzhledu vozidla v souladu s estetickými preferencemi řidiče, podmínkami prostředí nebo dokonce s funkčními požadavky. Technologie tak nabízí nevídaný potenciál personalizace v oblasti designu exteriéru.

Nové technologie poskytnou v budoucnu zcela novou úroveň svobody rozhodování. „Řidiči to dává svobodu vyjádřit různé stránky své osobnosti, nebo dokonce svůj požitek ze změny navenek a nově ho definovat pokaždé, když si sedne do vozidla,” říká Stella Clarke, vedoucí projektu BMW iX Flow s technologií E Ink. „Podobně jako móda nebo statusové reklamy na kanálech sociálních médií, i vůz se pak stává vyjádřením různých nálad a okolností v každodenním životě.“

Jak pomáhá variabilní barva exteriéru zvýšit účinnost.

Variabilní barva exteriéru může přispět ik pohodlí v interiéru a k účinnosti vozidla. Toho se dosahuje s přihlédnutím k rozdílným schopnostem světlých a tmavých barev při odrážení slunečního světla as tím spojenou absorpcí tepelné energie. Bílý povrch odráží mnohem více slunečního světla než černý. Z toho vyplývá, že přehřívání vozidla a prostoru pro cestující v důsledku silného slunečního záření a vysokých venkovních teplot lze snížit změnou exteriéru na světlou barvu. V chladnějším počasí pomůže tmavý vnější plášť vozu absorbovat citelně více tepla ze slunce.

V obou případech mohou selektivní změny barvy pomoci snížit množství energie, které klimatizace vozidla potřebuje ke chlazení a topení. Tím se snižuje množství energie, kterou potřebuje elektrický systém vozidla, a spolu s tím i spotřeba paliva nebo elektřiny vozidla. V čistě elektrickém automobilu proto může změna barvy podle počasí přispět také ke zvýšení dojezdu. V interiéru by technika mohla například zabránit přílišnému přehřívání palubní desky.

Samotná technologie E Ink je mimořádně energeticky účinná. Na rozdíl od displejů nebo projektorů nepotřebuje elektroforetická technologie k udržení zvoleného barevného stavu absolutně žádnou energii. Proud do ní teče pouze během krátké fáze změny barvy.

Miliony barevných kapslí s barvou ve vlastním obalu.

Elektroforetické barvení je založeno na technologii vyvinuté společností E Ink, která je nejznámější z displejů používaných v elektronických čtečkách. Povrchová vrstva modelu BMW iX Flow s technologií E Ink obsahuje mnoho milionů mikrokapslí s průměrem ekvivalentním tloušťce lidského vlasu. Každá z těchto mikrokapslí obsahuje záporně nabité bílé pigmenty a kladně nabité černé pigmenty. V závislosti na zvoleném nastavení stimulace pomocí elektrického pole způsobí, že se bílé nebo černé pigmenty shromažďují na povrchu mikrokapsle, což dává karoserii požadovaný odstín.

Dosažení tohoto efektu na karoserii vyžaduje použití mnoha přesně připevněných segmentů ePaper. K zajištění toho, že segmenty budou odrážet charakteristické obrysy vozidla a výsledné variace světla a stínu, byly použity generativní konstrukční procesy. Generativní designové algoritmy umožňují potřebnou tvarovatelnost a flexibilitu potřebnou pro přizpůsobení materiálu ePaper přesně podle designových linií vozidla.

Vysokou přesnost při vytváření každého segmentu zaručuje technologie laserového řezání. Po přiložení segmentů a připojení napájecího zdroje ke stimulaci elektrického pole se celá karoserie zahřeje a utěsní, aby se zaručila optimální a rovnoměrná reprodukce barev při každé jejich změně.

Předchozí článekStellantis stopnul prodej lehkých spalovacích dodávek
Další článekCitroën DS PLR Break – Důvod vzniku tohoto hebeda je dnes pořádně bizarní!